08 September 2014 ~ 0 Comments

Blijf je emoties de baas! “omgaan met emoties en conflicten” @Lerarenregister

Casuïstiek ” Ervarend leren”

Moeder klaagt bij juf dat haar kind al zwemdiploma C heeft en niet mee hoeft met schoolzwemmen. Het wordt verplicht gesteld.

De ouder heeft al een reis geboekt. De school gaat niet mee akkoord , cq confrontatie met de inspectie.
Waarom op de school van zijn kind, geen les wordt gegeven met IPAD

Sommige ouders zie je werkelijk nooit op school maar dan opeens staan ze voor je want hun kind moet een week eerder van school, mee op vakantie

De leerkracht krijgt op een dag bezoek van een boze vader. De man is zeer boos want volgens hem wordt hij buiten de opvoeding van zijn kind gehouden door zijn ex-vrouw en dat bevalt hem niet. Hij wil op de hoogte gehouden worden van alles wat er gebeurt op school en over zijn kind. Hij eist op hoge toon dat hij van alles wat zijn ex krijgt ook kopieën ontvangt.

Er is een 10minutengesprekken, beter gezegd, 5-minutengesprek. De ouders komen afzonderlijk. Ze hebben het dan vaak meer over hun ex dan over hun kind.

Afsluitingsavond van groep acht. Een feestelijke bijeenkomst met veel muziek en toneelstukjes. Moeder zit op de tweede rij en vader op staat achter in een hoek stilzwijgend voor zich uit te kijken. Bij de uitdeling van de laatste rapporten is vader verdwenen.

Over het algemeen begrijpen ouders je wel. Maar ze komen ook wel eens met boeken aan: heb je dit wel gelezen? Of ze leggen uit hoe ik iets moet oplossen. Het is vaak positief bedoeld, maar ik ben een professional.

De klas is niet rustig genoeg waardoor mijn kind niet kan leren, de advisering voor VO is niet zoals de ouders hadden bedacht,.

De juf heeft te laat doorgehad dat een kind een probleem had.

Een ouder die zich zorgen maakt over een mogelijk vmbo-advies. En ik wil dat de school me serieus neemt.

Ook zouden leerlingen met dyslexie en faalangst flink benadeeld worden en zou een leerling met een off-day de dupe zijn van zo’n momentopname.

Ouders lezen dat CITO-gegevens van drie jaar belangrijk worden voor de advisering van hun kind en zij zetten druk op de leerkrachten.

Omdat de leerkracht haar kind had gevraagd om samen met mij de vloer van het klaslokaal schoon te maken, nadat het kind hierop een inktpatroon kapot had getrapt), en werd geconfronteerd met fysiek geweld toen een van mijn leerlingen het ziekenhuis in werd geslagen door zijn vader (omdat de jongen niet wilde luisteren en het in zijn cultuur niet ongebruikelijk was om dan geslagen te worden

#Praktijkonderwijs: Hoe moeten we het gesprek voeren met ouders die helemaal geen vertrouwen in het praktijkonderwijs hebben en denken dat hun kind wordt achtergesteld. Zij denken door het geven van extra lessen

Blijf je emoties de baas!

 Leerprogramma: http://www.driehoektraining.nl/?p=1351

 

gezondespanning

p.s: de training “Omgaan met emoties en conflicten” met registretienummer fdVrJYWIlQ  is valide bevonden door de registercommissie en staat nu gewaardeerd met het aantal SBU= 6 uur (4 contacturen plus 2 uur zelfstudie) @ www.registerleraar.nl

 Leerprogramma: http://www.driehoektraining.nl/?p=1351

Neem gerust contact met ons op, dan sturen wij u het programma per email.

Wees Sociaal, Deel en verdeel!

Leave a Reply