13 March 2013 ~ 0 Comments

werkvorm: ouderbetrokkenheid

maart 12, 2013 Bron: lilian Boonstra

Ouderbetrokkenheid: wat kun je morgen anders doen? Stap 1: informeren!

Veel klachten van ouders gaan over verwachtingen die gewekt zijn en niet worden waargemaakt. Of er wordt weinig verteld over wat er van de school te verwachten valt, zodat ouders alle ruimte hebben om al hun verwachtingen die ze hebben op de school projecteren. Met alle gevolgen van dien. Het goed informeren van ouders over de uitgangspunten van de school, waar ouders terecht kunnen met vragen en opmerkingen is van groot belang! Je maakt daarmee de weg vrij voor ouderbetrokkenheid.

Hoe staat het met de informatievoorziening op scholen?

Waar scholen over informeren is vaak omgekeerd evenredig interessant voor de ouders. Op websites van scholen en in de nieuwsbrieven gaat het veel vaker over school en over wat er in de klas is gedaan, dan over wat de kinderen gaan leren en hoe ze zich kunnen voorbereiden.

In hoeverre is dit een gemiste kans? Over de vraag wat kinderen in de klas gaan leren, dat kan activerende informatie zijn voor het betrekken van ouders en hun kinderen. Geef als school tips voor leuke leesboeken over het thema, interessante websites of activiteiten in de buurt die erop aansluiten.

WERKVORM: checklist communicatiemiddelen

Een praktische werkvorm voor een teamdag of vooral een ouderavond met snel resultaat: stel elkaar de vraag waarvoor het communicatiemiddel er is en welke informatie je er verwacht. Een heel effectieve manier om je middelen snel beter in te zetten en om ouders mede-eigenaar te maken van de informatievoorziening waar je dat wenst. Het wordt snel duidelijk aan welke informatie ouders behoefte hebben, waar overlap is aan informatie, met welke intentie de informatie wordt gegeven en welke informatie ontbreekt.

http://lilianboonstra.files.wordpress.com/2012/05/checklistobh.jpg

Leave a Reply

*