04 April 2013 ~ 0 Comments

Blogboek: online communiceren tussen ouders, school en zorgprofessionals

Kinderen van betrokken ouders leveren betere schoolprestaties, daarmee zeggen we niets nieuws. Voor kinderen die -tijdelijk of structureel- extra ondersteuning nodig hebben, is dit misschien nog wel belangrijker. Maar ook complexer, want zodra een kind meer dan een ouder en een leerkracht nodig heeft om zich optimaal te ontwikkelen, vergt het goede communicatie om de aanpak af te stemmen en kennis te delen. Tot nu toe gaat dit via heen-en-weer schriftjes.

Om de communicatie rondom een kind te vereenvoudigen hebben we Blogboek ontwikkeld. Dit is een online communicatiemiddel rondom een kind. Bedoeld voor kinderen met een hulpvraag, van een gebroken been of dyslexie tot langdurig zieke kinderen en ADHD of autisme. Niet de hulpvraag staat centraal, maar de manier waarop er om het kind heen samengewerkt wordt. Dit vergt ouderbetrokkenheid en een goede communicatie. Dat weten we uit eigen ervaring.

De ouder beheert het Blogboek. Hij of zij maakt een Blogboek aan, nodigt de professionals uit zorg en/of onderwijs uit en kent hen rechten toe. Hiervoor is alleen een e-mailadres en een wachtwoord nodig. Blogboek kan het gebruikelijke heen-en-weer schrift vervangen, maar er kan ook ontwikkelingsgericht gecommuniceerd worden worden door middel van een profiel, de doelen en de voortgang.

Er is een gratis versie waar een ouder maximaal 2 professionals kan uitnodigen en een betaalde versie (€50 per jaar) voor een onbeperkt aantal professionals, van de leerkracht en de zorgcoördinator tot de logopedist en de logeeropvang. Elk kind heeft tenslotte zijn eigen unieke netwerk.

Het innovatieve aan Blogboek is niet alleen dat het een online instrument is en dat onderwijs en zorg beter samen kunnen werken, maar ook dat het door de ouder beheerd wordt, die daarmee de privacy van het kind regelt. Bij elke verandering van bijvoorbeeld leerkracht of therapeut reist Blogboek mee. Dit scheelt veel (wacht)tijd bij zowel professional als ouders: de ouder nodigt de nieuwe professional uit voor Blogboek en daar staat alles al in beschreven, van het verleden en het profiel tot en met de hulpvraag en de voortgang. De ouder zorgt ervoor dat de informatie actueel is. Zo kan de professional direct aan de slag met het kind en de juiste informatie.

Bij Passend onderwijs zullen ontwikkelingsperspectieven bijgehouden worden van de zorgleerlingen. De voortgang hiervan kan ook gedaan worden via Blogboek. Op die manier kan de ouder de leerkracht praktische tips geven over het kind en kan de leerkracht de ouder informeren over het kind op school. Dit scheelt nogal wat 10-minuten-gesprekjes.

Zowel een ouder als een school kan het initiatief nemen om met Blogboek te gaan werken. In beide gevallen adviseren we om te beginnen met de gratis versie en met de 2 schoolprofessionals met wie het meeste contact is, zoals de leerkracht en een therapeut bijvoorbeeld. Op deze manier kan er gewend worden aan de nieuwe manier van communiceren. Eventueel kunnen we tijdens een ouderavond uitleg geven over het gebruik van Blogboek. Een stappenplan vindt je hier.

Meer weten? Op www.blogboek.com staat alle benodigde informatie en ook vindt je daar onze contactinformatie. Daarnaast zijn we actief op twitter (blogboekcom) en facebook.

Leave a Reply

*