Traumasensitief lesgeven

 Traumasensitief lesgeven

Nederland telt steeds meer vluchtelingkinderen, die allemaal recht hebben op onderwijs. Veel van deze kinderen kampen met de gevolgen van traumatische gebeurtenissen die zij voorafgaand aan of tijdens hun vlucht hebben meegemaakt. Voor leerkrachten is het lastig hiermee om te gaan. Hoe speet u in op de onderwijsbehoeften en op de sociaal-emotionele behoeften van de individuele kinderen?

De kern van traumasensitief lesgeven (TSL), is dat u kijkt waar het gedrag van leerlingen vandaan komt. Doordat u inzicht krijgt in wat een leerling meemaakt, kunt u zijn gedrag beter begrijpen”,

Algemene doelstelling Traumasensitief lesgeven

  • middels kennis over mogelijke symptomen leerlingen met een trauma beter herkennen.
  • verschillende vormen van trauma bij leerlingen herkennen.
  • het gedrag van kinderen met een trauma op een juiste manier interpreteren.

Wat hebben kinderen meegemaakt en hoe gaat u daarmee om? Hoe herkent u dat gedrag door trauma is veroorzaakt en wat is het onderscheid met andere invloeden op hun gedrag? Hoe reageert u praktisch en gepast op het gedrag? Hoe spelen cultuurverschillen een rol bij uw keuze voor een opstelling? Hoe helpt u de leerling op langere termijn? Wat doet de ervaring met de docent zelf? Door het uitwisselen van ervaringen sluiten we zo direct mogelijk aan op de eigen kennis en ervaringen.

Ben je nieuwsgierig naar het complete programma van deze training? Neem gerust contact met ons op, dan sturen wij je het programma per email toe