03 April 2013 ~ 0 Comments

“Verbeter de wereld, begin bij de opvoeding” ouderbetrokkenheid conferentie, Micha de Winter

april 3, 2013  Bron: lilian Boonstra. http://lilianboonstra.wordpress.com

Op 2 april heeft de VCON voor haar 16 basisscholen een conferentie georganiseerd over ouderbetrokkenheid. Onderwijs kun je niet realiseren zonder ouders, dit geldt voor de prestaties van het kind, het realiseren van de aktiviteiten in de klas en het behalen van de doelen van de school.

De spreker van de dag was Micha de Winter, met als thema Opvoeding. Willen we kinderen alleen taal en rekenen leren of hebben we als ouders en als school nog een grotere opdracht? Hoe houden we onze democratie gezond en levend, met aandacht voor duurzaamheid en wederzijds begrip en respect? Micha de Winter heeft hier twee jaar geleden een mooi boek over geschreven, met als titel: Vanachter de voordeur naar democratie..

School heeft ouders nodig om goed onderwijs te geven: de kennis van de ouders over het kind en het kennen van de ouders is hiervoor belangrijk. Uit onderzoek is gebleken dat het essentieel is dat een kind op de basisschool de boodschap meekrijgt: het doet ertoe dat jij er bent en wij hebben hoge verwachtingen van jou!! Dit stimuleert het kind om te willen leren en grenzen te verleggen. Echter, niet in alle gezinnen is dit van toepassing. Dan heeft de school een rol te spelen.

Harmoniemodel

De Winter constateert dat ouders hun kinderen graag opvoeden volgens het harmoniemodel en conflicten uit de weg gaan. Niet doen! Bij opvoeden horen conflicten. Er zit namelijk altijd een spanning tussen:

  • vrijheid en grenzen
  • hier en nu/ toekomst
  • het wel of niet houden aan de normen van een cultuur

Dit is de uitdaging voor een goede opvoeder, om een kind hiermee te confronteren en hiermee zijn kansen voor de toekomst te vergroten. We hebben met zijn allen een truc bedacht om deze tegenstellingen uit de weg te gaan: door te PROBLEMATISEREN. Er wordt voor veel meer kinderen een dyslexietraject aangevraagd dan er daadwerkelijk dyslectische kinderen zijn.

Rijke sociale netwerken nodig

Ouders voeden hun kind niet alleen op: het is gewenst dat ook de buurt de kinderen kent, hun betrekt op een positieve manier bij activiteiten. En hen aanspreekt op ongewenst gedrag. Deze rijke sociale netwerken hebben we uit te vinden. Stel elkaar de vraag in de buurt: wat willen we met onze kinderen? Naast de verstedelijking en individualisering zijn er in Nederland nog genoeg dorpen te vinden waar wel degelijk een sociale structuur is en iedereen elkaar kent.

Het noaberschap wat hier aanwezig is, is volgens De Winter niet altijd de gewenste setting voor een goede opvoeding. De bonding is sterk, de onderlinge band. Soms zo sterk dat men alleen op elkaar is gericht en afwijkend en nieuw gedrag wordt afgekeurd of afgestraft. Daar is dan geen sprake van een cultureel rijke omgeving om in te groeien. Een school kan hier de rol van bridging: het stimuleren van het in contact komen met andere leef- en zienswijzen.

Wederkering communicatie essentieel

Communicatie tussen ouders en school is essentieel. Dat ouders en school samen de verantwoordelijkheid nemen voor de opvoeding en het onderwijs van het kind, op basis van gelijkwaardigheid en respect. Dat dat niet altijd meevalt, dat was in de aanvullende workshops te ervaren. Waarover in een volgend blog meer.

LB 3 april 2013

Leave a Reply

*